Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego
„ A nade wszystko szanuj mowę twą ojczystą.
Nie znać języka swego – hańbą oczywistą”
(Franciszek Ksawery Dmochowski)
21 lutego 2024 r. w Szkole Podstawowej w Cmolasie został upamiętniony Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego. Obchody tego święta zwracają szczególną uwagę na potrzebę troski o język polski, a także jego promocję i ochronę.
Tego dnia uczniowie mieli możliwość poznać w kreatywny sposób zagadnienia z nauki o języku, ortografii i literatury. Chętni uczniowie wzięli udział w Szkolnym Konkursie Polonistycznym na plakat promujący język ojczysty. Do głównych celów konkursu należało uwrażliwienie uczniów na piękno języka polskiego oraz zmotywowanie ich do poprawnego mówienia i pisania. I miejsce zajęła Sonia Rzeszutek z kl. 8 b, II miejsce Kinga Galej z kl. 7 b, III miejsce Dominika Wrzask z kl. 8 b. Wyróżnienia otrzymali: Aleksandra Lewandowska z kl. 4 b, Julia Maciąg z kl. 6 b i Jakub Jachyra z kl. 8 a. Ogromną atrakcją dla uczniów było także wymyślanie i zapisywanie na kartkach swoich ulubionych słów, które później pięknie ozdabiali. Wszystkie plakaty i wybrane słowa zostały zaprezentowane w holu szkoły.
Wszelkie błędy językowe, które pojawiają się w naszych wypowiedziach można wyeliminować z naszego języka dzięki częstemu korzystaniu z różnego rodzaju słowników. W związku z tym w naszej szkoły można było obejrzeć piękną wystawę słowników. Wyeksponowano takie pozycje jak: słownik języka polskiego, ortograficzny, etymologiczny, frazeologiczny, poprawnej polszczyzny, synonimów, antonimów i terminów literackich.
Uczniowie na przerwach mogli uczestniczyć w zabawach ortograficznych i językowych, prowadzonych przez szóstoklasistów, w których nagrodami były cukierki, Uczestnicy wskazywali na poprawne i niewłaściwe formy w zakresie ortografii, mierzyli się z łamańcami językowymi, a dzieci z klas I-III miały okazję zaprezentować swoje umiejętności głośnego czytania. W czasie przerw każdy mógł posłuchać najpopularniejszych polskich utworów. Prawdziwą ucztą dla ducha była gra Jakuba Serafina z kl. 5 b na akordeonie. Całość dopełniły wspaniałe dekoracje wykonane przez społeczność szkolną.
Warto pamiętać, że to, jaki jest język, zależy od nas – jego użytkowników.
Gra Jakuba Serafina na akordeonie