Lapbook przyrodniczy – kreatywne podejście do nauki
Wraz z początkiem Nowego Roku uczniowie klasy 3b pracowali nad autorską teczką tematyczną, tzw. Lapbookiem, który 12 stycznia zaprezentowali na forum klasy. Uczniowie zostali zapoznani ze sposobem wykonania lapbooka i gromadzili potrzebne materiały. W trakcie prezentacji oraz pogadanki na temat tej nowatorskiej metody uczniowie zdecydowali, że chcą w ten sposób jeszcze kreatywniej podejść do swojej nauki i stworzyć własną teczkę. Tworzenie pomocy dydaktycznej w takiej postaci sprawiło uczniom wiele radości i satysfakcji, czego dowodem były liczne rozmowy, dyskusje i wymienianie się pomysłami na temat powstawania lapbooka. Jedną z głównych zalet lapbooka jest to, że porządkuje on poznany zakres materiału, a tym samym pozwala lepiej zapamiętać informacje i przygotować się np. do sprawdzianu z jakiegoś przedmiotu. Służy również rozwijaniu takich umiejętności jak: pisanie, segregowanie, rozwijanie wyobraźni przestrzennej, a także koncentracji. Pełni on też funkcję interaktywną, gdyż umieszczamy w nim: rysunki, opowiadania, opisy i zdjęcia. To wszystko segregujemy w różnego rodzaju kieszonkach, kopertach, woreczkach, na karteczkach, itp. W przypadku trzecioklasistów poszczególne tematy lapbooków związane były z edukacją przyrodniczą – każdy uczeń otrzymał inny temat z przerobionej partii materiału, aby usystematyzować swoją wiedzę. Były to: krajobrazy Polski, budowa lasu, rośliny uprawne na polach, rośliny zbożowe, kierunki świata i wiatr, budowa ssaków, ptaków, podział zwierząt, łańcuch pokarmowy, rola zwierząt hodowlanych, elementy pogody, obiegowy ruch Ziemi, pory roku, itp. Uczniowie mają w planach tworzyć lapbooki związane z ich zainteresowaniami, a także o kontynentach i układzie słonecznym.
Zachęcamy wszystkich do tworzenia swoich lapbooków, gdyż jest to wspaniała pomoc dydaktyczna, a przy tym dobra zabawa.